< Blog | Cases

Website ontwerp en optimalisatie

Toegankelijk, informatief en gebruiksvriendelijk

Stroomopwaarts

Iedereen verdient het om mee te doen

Iedereen verdient het om mee te doen in de samenleving, maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Stroomopwaartsis er voor kwetsbare inwoners van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam met hulp en begeleiding bij geld, werk en taal.

Website ontwerp en optimalisatie

Het brede pakket aan taken van Stroomopwaarts vraagt om een helder gestructureerde website. Tijdens het ontwerp  van de website (in 2019) betrokken we medewerkers én doelgroep. Drie jaar later en vele bezoekers later hebben maakten we een optimalisatieslag met behulp van data-analyse.

Dit project voerde ik uit namens en met het team van b creative agency
Disciplines in deze fase:
  • Strategische brainstorm sessie
  • Informatiestructurering
  • Wireframe-ontwerp
  • Gebruikerstesten
  • UX-design

Ontwerp op basis van strategie en onderzoek

Een doelgroepgerichte website is essentieel vanwege de servicegerichte functie ervan. Voor een overzichtelijke structurering van informatie is het essentieel om deze kennis eerst in kaart te brengen.

Medewerkers van het klantcontactcentrum en consulenten spreken dagelijks de cliënten. Zij weten precies welke vragen er veel gesteld worden. Middels strategische brainstormsessies haalden we deze informatie op waarna wij de navigatiestructuur en het wireframe konden maken.

Om zeker te weten dat de doelgroep deze informatie ook daadwerkelijk kan vinden op de website, hebben wij de wireframes getest. Daarvoor nodigden we enkele personen uit om, aan de hand van gerichte zoekopdrachten, te controleren of alle informatie en knoppen op de juiste plaats stonden.

De resultaten van de testen zorgden voor enkele aanpassingen in de structuur van de website, die wij meenamen in het ontwerp en realisatie.

Navigatie en menu

Snel navigeren naar de nodige informatie staat centraal op de website. Dit kan, op de site, op diverse manieren. Naast het menu in de header is de vraag 'hoe kunnen wij u helpen' een prettig startpuntvoor de websitebezoekers, zo ontdekten wij in het wireframe onderzoek.

Veelgestelde vragen

Ook is er op de homepagina ruimte gemaakt voor veel gestelde vragen om een snelle navigatie te bevorderen. Het verdere ontwerp van de website sluit hierbij aan en ondersteunt de algehele huisstijl en herkenbaarheid van Stroomopwaarts.

Na livegang is het belangrijk om de website up-to-date te houden. Door regelmatig data-analyse uit te voeren kunnen pagina's en het ontwerp geoptimaliseerd worden.
Een uitgebreide data-analyse, verwerkt in een adviesrapport met praktische verbeterpunten
Disciplines in deze fase:
  • Data-analyse
  • Adviesrapport
  • Informatiestructurering
  • UX-design

Data analyse en optimalisatie

Sinds de livegang van de website is er content toegevoegd en aangepast. Tienduizenden gebruikers hebben inmiddels de site bezocht, waardoor we veel data hebben die inzichtelijk maken hoe gebruikers zich op de site gedragen. Door analyse van de data en regelmatig terugkerend gebruikersonderzoek houden we de website van Stroomopwaarts continu up-to-date

Vanwege het toenemende takenpakket van Stroomopwaarts was er na drie jaar behoefte aan een grotere optimalisatieslag.
Uit een uitgebreide data-analyse kwamen gerichte verbeterpunten die ik in een adviesrapport heb verwerkt. Een deel daarvan konden we meteen realiseren.

Snelle navigatie op basis van actuele onderwerpen

Uit data-analyse bleek dat er, in plaats van veel gestelde vragen, behoefte was aan een visuele weergave en snel te benaderen navigatie naar actuele onderwerpen. Daarbij hebben we het uitklapmenu verder uitgebreid met de belangrijkste, en lastig vindbare, onderwerpen.

Ook maakten we ruimte op de homepagina voor een video over Stroomopwaarts. Dit draagt bij aan de merkbeleving en wordt het duidelijker voor de doelgroep wat de organisatie allemaal doet.

Lokale partner voor sociaal ondernemen

Stroomopwaarts helpt mensen die kunnen en willen werken op weg naar werk. Dit doen ze in nauwe samenwerking met werkgevers die investeren in mensen en duurzame inzetbaarheid.

Speciaal voor die doelgroep is er een zakelijke kant van de website. Op deze vernieuwde pagina's is er, dankzij een herstructurering en herontwerp, meer ruimte voor het delen van het hele stappenplan en call-to-actions. Ook de navigatie is in deze ronde geoptimaliseerd.

Stroomopwaarts- website optimalisatie door Creatief Meedenker op basis van data analyse
Het ontwerp van de website, na optimalisatie

Hulp nodig bij web ontwerp, afgestemd op de organisatie en doelgroep? Behoefte aan een optimalisatie?

Neem contact op
voor een online
meedenkgesprek