communicatie designer: strategisch | participatie | grafisch | UX

Ik help organisaties en ondernemers
die de mens centraal willen stellen in
hun processen en communicatie.

Kijkend naar de behoeften en beperkingen van de doelgroep. Het makkelijk maken om gebruik te maken van de diensten en producten. Om informatie te begrijpen. En dat, binnen jouw organisatie, iedereen graag op die manier werkt.

Daar help ik mee. Door doel- en doelgroepgerichte strategieën, verbindende sessies, passende ontwerpen en campagnes die informeren en activeren.

Wat ik doe en de impact ervan:

Strategie en participatie

Strategie van merk & communicatie

  • Vaststellen van waarde en positionering, voor sterke organisaties en merkbeleving
  • Content- en marketingstrategie zodat de doelgroep de informatie vindt en de actie doet die nodig is.
  • Begeleiding van communicatieteams in de realisatie van strategische plannen.

Praktische en creatieve participatie

  • Samen ideeën genereren voor onderwerpen zoals: verandering, maatschappelijke impact, verbinding en klantgerichtheid
  • Een sterke uitkomst en een praktische basis voor de uitvoering ervan.

Praktische strategie
voor ondernemers

  • Jouw bedrijf, jouw communicatiestijl. Vastgelegd in een praktisch plan.
  • Zodat jij snel en gestructureerd kan werken aan de zichtbaarheid van je bedrijf en je boodschap op een consistente manier over te brengen.
Wat ik maak:

Doel- en doelgroepgericht ontwerp

Gebruiksvriendelijk
UX webdesign (WCAG)

  • Structureren van complexe websites met uitgebreide informatie.
  • Doel- en doelgroepgericht (her)ontwerp van websites (WCAG-proof).
  • Gebruikersonderzoek, gebruikerstesten en data-analyse

Structureren én visualiseren van ingewikkelde informatie

De visuele vertaling van strategische waarden en logische opbouw van complexe informatie. In bijvoorbeeld:

  • Infographics
  • Jaarplannen en -rapporten
  • Gesprekstools

Grafisch ontwerp sterke merken middelen en templates

  • Ontwikkeling van sterke merken en passende huisstijlen
  • Ontwerp van communicatie- en marketingmiddelen
  • Handige templates voor presentatie en ontwerp
  • Begeleiding van designteams en junior ontwerpers
Aan het begin van een project bespreken we wat de doelen zijn. Samen kiezen we de juiste methodes en aanpak. Ik kijk hiervoor naar het type organisatie, doelgroep en beschikbare budget.
Communicatiestrategie
Doelgroeponderzoek
Strategisch ontwerp

Strategische communicatie

Het identificeren en versterken van doelen van de organisatie om de mens centraal te stellen en de communicatie te optimaliseren.

Dat doe ik door...

  • Organisatie-, marketing- en communicatiestrategie vanuit de basis
  • Ontwerpen en begeleiden van energieke en actieve brainstormsessies; stap voor stap werken aan complexe uitdagingen
  • Vereenvoudigen van strategische plannen, aangepast aan de doelgroep
  • Opstellen van strategisch communicatieplan voor on- en offline marketing
Afina Weidema, online en offline strategische brainstormsessies voor websites en communicatie
Strategische waarden zijn de basis voor een sterke organisatie maar voor de doelgroep vaak lastig te begrijpen.

Doelgroeponderzoek

Het verzamelen en analyseren van kenmerken, behoeften en gedrag van de specifieke groep mensen waarmee een organisatie wil communiceren.

Dat doe ik door...

  • Onderzoek naar de communicatiebehoeften en -ervaringen van de doelgroep
  • Gebruikerstesten: een ontwerp of communicatiemiddel testen bij de gebruiker en advies ter verbetering
  • Data-analyse van website bezoekersgedrag en advies voor optimalisatie
Afina Weidema, Creatief Meedenker - doelgroep onderzoek
Onderzoek gaat voorbij aannames; het zorgt voor een volledig en echt begrip van de behoeften van de doelgroep

Strategisch ontwerp

Visuele vertaling van complexe strategie naar begrijpelijke elementen, content en middelen.

Dat doe ik door...

  • Merkidentiteit en -positionering
  • Ontwerp en opmaak van strategische programma's, plannen, verslagen en middelen
  • Strategische ontwerpbriefing; een adviesrapport met schetsontwerpen en begeleiding van een grafisch vormgever
  • UX Design: (optimalisatie)ontwerp van websites op basis van data, gebruikersonderzoek en strategie
  • Visueel ontwerp van doelgroepgerichte campagnes
Van strategische waarden naar doelgerichte communicatie

Creatief werk

Een kleine greep uit mijn portfolio:

Maatschappelijke dienstverlening | GGMD | Analyse doelgroepbehoeften | Website: Informatiestructuur en ontwerp | Content creatie
Voortgezet onderwijs | Rijswijks Lyceum & Van Vredenburgh College | Sessie: Organisatiedoelen en doelgroepbehoeften | Website ontwerp en testen
Gemeente Vlaardingen | Rivierzone | Sessie: Gebiedspositionering t.b.v. website
Voortgezet onderwijs | Maris College | Website ontwerp: wireframe, gebruikerstesten
Gemeente | Rijksprogramma: Beter voor elkaar Schiedam |  Sessie: Merkontwikkeling en doelgroepbehoeften | Ontwerp:  logo en huisstijl
ZZP | InStrength | Ontwerp en content: trainingsmateriaal Presenteren als een BINK
Bekijk meer creatief werk

WAT ANDEREN ZEGGEN:

Afina verdiept zich in de organisatie en dat zie je terug in haar werk. Ze is flexibel en denkt proactief mee. Haar vermogen om complexe concepten te begrijpen en praktische oplossingen te bieden zijn zeer waardevol.
Marijn Krijger
GGMD
Afina is een prettige en ervaren adviseur en ontwerper. Zij denkt mee, maar geeft ook sturing. Dat heeft geholpen in de ontwikkeling van een website voor een complexe organisatie in wording.
Leo Birza
LoodsM
Bijzonder om te zien dat iemand door goed te luisteren goed kan vatten waar je voor staat en daar een visuele invulling aan kan geven. Afina werkt snel (erg snel zelfs), doelgericht en is makkelijk om mee te overleggen.
Boaz Lugten
InStrength
Een frisse blik nodig?
Even sparren?

Met open nieuwsgierigheid stap ik in jouw organisatie of onderneming. Laten we kennis maken in een gratis meedenkgesprek.

Neem contact op:
mail@creatiefmeedenker.nlWhatsapp: 06 818 350 41