< Blog | Cases

Participatie: creatief en doeltreffend samenwerken

Verbinding in verandering, waarbij elke stem telt.

Participatie is een manier om samen tot betere oplossingen te komen, waarin iedereen zich gehoord voelt en gemotiveerd voelt om hier ook echt aan bij te dragen.

Maar; hoe betrek je mensen écht? Hoe zorg je dat participatie niet alleen een verplicht onderdeel is, maar iets wat mensen inspireert en motiveert?

Wat is participatie?

Participatie gaat over het actief betrekken van mensen bij het nemen van beslissingen, het vormgeven van beleid of het oplossen van vraagstukken. In plaats van dat één persoon of een kleine groep alles bepaalt, wordt de input van iedereen meegenomen.

Wie worden er betrokken? Dat zijn alle belanghebbenden. Oftewel, iedereen die iets te maken hebben met een bepaald plan, besluit of project - of erdoor beïnvloed worden.
Afina Weidema
Creatief Meedenker
Communicatie ontwerper: strategisch | participatie | grafisch | ux

Samenwerken aan
verandering en verbinding

De wereld om ons heen verandert snel. Of je nu werkt in een bedrijf, een gemeente of een buurtinitiatief, de uitdagingen waar we voor staan, worden steeds complexer. Goed geleide participatie draagt bij tot:

  • Betere beslissingen: Input van alle betrokkenen leidt tot passende oplossingen

  • Creëren van draagvlak: Mensen voelen zich meer betrokken en accepteren besluiten sneller als ze inspraak hebben gehad. Dat zorgt ook voor minder weerstand.

  • Verbinding en eenheid: Samenwerken zorgt voor meer begrip en een gevoel van gemeenschap.

Voor wie is participatie?

Bij elke verandering is het goed om alle betrokken partijen mee te nemen in dit proces. Of dit nou gaat om een verandering in een organisatie of een aanpassing in de wijk.

*In veel gevallen is participatie vrijwillig, maar door wetten en regels, zoals de Omgevingswet, wordt het in sommige situaties verplicht gesteld.


  • Participatie is nuttig voor bijvoorbeeld de volgende organisaties:

  • Bedrijven en werkgevers: Betrekken van werknemers en/of klanten om communicatie, strategie, processen en service te verbeteren.

  • Overheid, gemeentes en wijkinitiatieven: Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrekken bij omgevingsvisies en ruimtelijke plannen, leefbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en (ver)bouwprojecten.

  • Zorg en Welzijn: Cliënten, patiënten en zorgmedewerkers bij communicatie, beleid en dienstverlening rond zorgkwaliteit, toegankelijkheid en werkomstandigheden.

  • Onderwijs- en kennisinstellingen: Leerlingen, studenten, docenten en ouders betrekken bij onderwijsbeleid en -kwaliteit, leeromgeving, duurzaamheid en samenwerking met bedrijven.

Vormen van participatie
Participatie kent verschillende niveaus van betrokkenheid, waarbij de mate van invloed en actieve deelname varieert.

Dat kan gaan om informeren, waarbij de betrokkenen op de hoogte gehouden worden maar geen invloed hebben op de besluitvorming. Bij raadplegen of adviseren wordt actief om input gevraagd maar de organisatie neemt uiteindelijk zelf de beslissing.

Bij samenwerken en meebeslissen werken belanghebbenden actief mee om plannen vorm te geven. Dat kan bijvoorbeeld door co-creatiesessies, workshops of participatietrajecten.

Creatieve en doelgerichte sessies
voor actieve samenwerking.

Tijdens co-creatiesessies of workshops werken belanghebbenden en initiatiefnemers nauw samen.

Doelgerichte sessies helpen je om niet alleen inspiratie op te halen, maar ook direct actiepunten en oplossingen te formuleren waar je écht mee verder kunt.
Participatiesessies zitten vaak boordevol ideeën, maar hoe zorg je ervoor dat die creativiteit ook leidt tot concrete resultaten? Het is belangrijk om een balans te vinden tussen ruimte voor verbeelding en een gestructureerde aanpak.

Tips voor een doelgerichte sessie:
  • Begin met een helder doel: : Bij het begin van de sessie stel je vast wat je met de sessie wil bereiken. Het zorgt voor focus.
  • Zorg voor een duidelijke structuur: Bouw de sessie logisch op zoals introductie, brainstorm, verdieping en conclusie.
  • Duidelijke opdrachten: Leg aan het begin van elke opdracht uit hoe lang deze duurt en wat de bedoeling is. Controleer of iedereen weet wat er gedaan moet worden.
  • Leg ideeën vast: Bespreek niet alleen dingen maar schrijf uitkomsten op of maak ze visueel.
  • Sluit af met een concreet plan: Zorg dat je de sessie eindigt met een lijst van acties, deadlines en verantwoordelijken. Vat samen wat er is bereikt en hoe het verder wordt opgepakt.
Een goed gekozen werkvorm geeft de kans aan alle aanwezigen om actief mee te doen en hun mening te geven.
Voor veel mensen roept het woord 'sessie' het beeld op van lange discussies, saaie vergaderingen en eindeloze flip-overs. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!

Sterker nog, participatiesessies kunnen leuker maar ook een stuk effectiever worden door het gebruik van creatieve werkvormen. Door creativiteit toe te voegen, creëer je een omgeving waarin alle deelnemers zich gehoord voelen, plezier hebben én betere ideeën ontstaan.

Tips voor een creatieve sessie:
  • Inspirerende locatie: Een nieuwe omgeving kan frisse ideeën opleveren. Kies daarom een locatie voor de sessie zoals het strand, park of kunstgalerie.
  • Actieve werkvormen: Wissel 'zittende' opdrachten af met oefeningen waarbij je door de ruimte moet lopen of iets met je handen moet doen.
  • Ideeën genereren: Gebruik afwisselende methodes om ideeën te bedenken. Waarbij je per stap dichter tot de oplossing komt.
  • Verhalen en metaforen: Verhoog de betrokkenheid (in het brein van de deelnemers) door verhalen te vertellen of gezamenlijk een passende metafoor te bedenken.
  • Prototypen maken: Maak eenvoudige, tastbare versies van oplossingen. Dit kan door te tekenen of creatieve materialen zoals klein of LEGO.
Zorg voor een facilitator
Een goede facilitator bewaakt de tijd, houdt de groep bij de les en voorkomt dat discussies afdwalen. Dit maakt de sessie efficiënter en productiever.

Hulp nodig?

Bekijk hoe participatie jouw team of organisatie verder kan helpen. In een interne sessie, met externe betrokkenen of een combinatie van beide.

Merk- en communicatiestrategie

Een logo, stijl en communicatiemiddelen moeten passen bij de identiteit van de organisatie. Het moet een duidelijk en herkenbaar beeld geven van waar de organisatie voor staat.

Het vaststellen van die strategische waarden (missie, visie, doelen en uitstraling), middels een sessie met belanghebbenden, vormt de basis waarop de stijl, website en/of communicatiestrategie wordt opgebouwd.

Organisatieplannen

Voor een langetermijnvisie is het nodig om doelen in een breder perspectief te plaatsen. Hoe gaat de organisatie om met huidige en toekomstige ontwikkelingen? Waar staat de organisatie voor en hoe ziet dat eruit over 5 of 10 jaar?

In een sessie werken we aan de ontwikkeling én de visualisatie van organisatieplannen. Een praktisch plan waar iedereen wat mee kan.

Creatieve concepten

In een creatieve brainstorm komen betrokkenen samen om nieuwe ideeën te bedenken en te ontwikkelen voor specifieke uitdagingen of kansen.

Na het vaststellen van het doel van de creatieve conceptsessie werken stap voor stap naar innovatieve oplossingen en visuele concepten. Dat doen we met creatieve en actieve werkvormen zoals werkbladen, balspel, klei of schetsen op grote vellen papier.

Co-creatie

Tijdens een co-creatie gaan we, na het vaststellen van de behoeften en doelen, aan de slag met een creatieve uitwerking ervan.

Denk hierbij aan het maken van prototypes en deze testen. Een voorbeeld hiervan is het, in stappen, schetsen van wireframes van een nieuwe website.

Werving

Bij de werven van medewerkers én de doelgroep (zoals leerlingen) is het van belang dat je doet wat je beloofd. Het aantrekkelijk én eerlijk vertellen wat je als organisatie echt te bieden hebt is de basis van wervingscommunicatie. Daarnaast wil je weten hoe je opvalt in het drukke medialandschap. Met een sessie halen we deze informatie op.

Design Thinking

Een team versterkende activiteit doen, die ook nog eens nuttig is? Willen of moeten participeren en dit op een creatieve manier doen?

In dat geval is een workshop Design Thinking erg leuk. Gezamenlijk gaan we brainstormen over een op te lossen uitdaging. Die uitdagingen kunnen bijvoorbeeld werk- of maatschappelijk gerelateerd zijn. Aan de hand van enkele werkvormen komen we tot mogelijke oplossingen. We maken prototypes en gaan deze testen.

Het samen oplossingsgericht denken versterkt het team en motiveert creatief denken.

Een andere sessie nodig?

De principes voor een sessie zijn in de meeste gevallen hetzelfde: je wil informatie ophalen of toetsen en alle belanghebbenden hierbij op tijd betrekken. En dat het liefst in een gestructureerde, doelgerichte en prettige werkvorm.

Of het nou gaat om een interne of externe sessie. Of een vorm van burger- / doelgroepparticipatie.... Ik sta voor je klaar met een passende en op maat gemaakte sessie.
Neem contact op voor meer informatie en een gratis meedenkgesprek

Participatie en strategische sessies

Gemeente Vlaardingen | Quick Scan i.s.m. VNG | Participatiesessie met bewoners en betrokken organisaties t.b.v. campagne
Gemeente Schiedam| Rijksprogramma: Beter voor elkaar |  Sessie: Merkontwikkeling en doelgroepbehoeften | Ontwerp:  logo en huisstijl
Voortgezet onderwijs | Maris College | Sessie: doelgroepbehoeften en wireframeschetsen | UX webdesign
Gemeente Vlaardingen | Rivierzone | Sessie: Gebiedspositionering t.b.v. website
Cultuur | Loods M |  Sessie: Positionering en doelgroepbehoeften t.b.v. ontwikkeling merkidentiteit en website
MKB | Maatschappelijk verantwoord ondernemer | Made in Holland | Sessie: Positionering t.b.v. ontwikkeling merkidentiteit en website
Voortgezet onderwijs | Maris College | Sessie: Positionering en doelgroepbehoeften t.b.v. wervingsstrategie en -campagne
Voortgezet onderwijs | Rijswijks Lyceum & Van Vredenburgh College | Sessie: Organisatiedoelen en doelgroepbehoeften
ZZP | Boaz Lugten, InStrength presentatietraining | Individuele strategische sessie en communicatieplan
Een sessie is zoveel meer dan een vergadering of alleen maar post-its schrijven. Met afwisselende werkvormen is het een bruisende ochtend/middag waarvan velen naderhand zeggen: Dat moeten we vaker doen!

Hulp nodig bij participatie binnen jouw organisatie, team of omgeving?

Laten we
kennismaken!

Neem contact op