Participatie is een manier om samen tot betere oplossingen te komen, waarin iedereen zich gehoord voelt en gemotiveerd voelt om hier ook echt aan bij te dragen.
Maar; hoe betrek je mensen écht? Hoe zorg je dat participatie niet alleen een verplicht onderdeel is, maar iets wat mensen inspireert en motiveert?
Participatie gaat over het actief betrekken van mensen bij het nemen van beslissingen, het vormgeven van beleid of het oplossen van vraagstukken. In plaats van dat één persoon of een kleine groep alles bepaalt, wordt de input van iedereen meegenomen.
Wie worden er betrokken? Dat zijn alle belanghebbenden. Oftewel, iedereen die iets te maken hebben met een bepaald plan, besluit of project - of erdoor beïnvloed worden.
De wereld om ons heen verandert snel. Of je nu werkt in een bedrijf, een gemeente of een buurtinitiatief, de uitdagingen waar we voor staan, worden steeds complexer. Goed geleide participatie draagt bij tot:
Betere beslissingen: Input van alle betrokkenen leidt tot passende oplossingen
Creëren van draagvlak: Mensen voelen zich meer betrokken en accepteren besluiten sneller als ze inspraak hebben gehad. Dat zorgt ook voor minder weerstand.
Verbinding en eenheid: Samenwerken zorgt voor meer begrip en een gevoel van gemeenschap.
Bij elke verandering is het goed om alle betrokken partijen mee te nemen in dit proces. Of dit nou gaat om een verandering in een organisatie of een aanpassing in de wijk.
*In veel gevallen is participatie vrijwillig, maar door wetten en regels, zoals de Omgevingswet, wordt het in sommige situaties verplicht gesteld.
Participatie is nuttig voor bijvoorbeeld de volgende organisaties:
Bedrijven en werkgevers: Betrekken van werknemers en/of klanten om communicatie, strategie, processen en service te verbeteren.
Overheid, gemeentes en wijkinitiatieven: Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrekken bij omgevingsvisies en ruimtelijke plannen, leefbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en (ver)bouwprojecten.
Zorg en Welzijn: Cliënten, patiënten en zorgmedewerkers bij communicatie, beleid en dienstverlening rond zorgkwaliteit, toegankelijkheid en werkomstandigheden.
Onderwijs- en kennisinstellingen: Leerlingen, studenten, docenten en ouders betrekken bij onderwijsbeleid en -kwaliteit, leeromgeving, duurzaamheid en samenwerking met bedrijven.
Vormen van participatie
Participatie kent verschillende niveaus van betrokkenheid, waarbij de mate van invloed en actieve deelname varieert.
Dat kan gaan om informeren, waarbij de betrokkenen op de hoogte gehouden worden maar geen invloed hebben op de besluitvorming. Bij raadplegen of adviseren wordt actief om input gevraagd maar de organisatie neemt uiteindelijk zelf de beslissing.
Bij samenwerken en meebeslissen werken belanghebbenden actief mee om plannen vorm te geven. Dat kan bijvoorbeeld door co-creatiesessies, workshops of participatietrajecten.
Zorg voor een facilitator
Een goede facilitator bewaakt de tijd, houdt de groep bij de les en voorkomt dat discussies afdwalen. Dit maakt de sessie efficiënter en productiever.
Bekijk hoe participatie jouw team of organisatie verder kan helpen. In een interne sessie, met externe betrokkenen of een combinatie van beide.
Een logo, stijl en communicatiemiddelen moeten passen bij de identiteit van de organisatie. Het moet een duidelijk en herkenbaar beeld geven van waar de organisatie voor staat.
Het vaststellen van die strategische waarden (missie, visie, doelen en uitstraling), middels een sessie met belanghebbenden, vormt de basis waarop de stijl, website en/of communicatiestrategie wordt opgebouwd.
Voor een langetermijnvisie is het nodig om doelen in een breder perspectief te plaatsen. Hoe gaat de organisatie om met huidige en toekomstige ontwikkelingen? Waar staat de organisatie voor en hoe ziet dat eruit over 5 of 10 jaar?
In een sessie werken we aan de ontwikkeling én de visualisatie van organisatieplannen. Een praktisch plan waar iedereen wat mee kan.
In een creatieve brainstorm komen betrokkenen samen om nieuwe ideeën te bedenken en te ontwikkelen voor specifieke uitdagingen of kansen.
Na het vaststellen van het doel van de creatieve conceptsessie werken stap voor stap naar innovatieve oplossingen en visuele concepten. Dat doen we met creatieve en actieve werkvormen zoals werkbladen, balspel, klei of schetsen op grote vellen papier.
Tijdens een co-creatie gaan we, na het vaststellen van de behoeften en doelen, aan de slag met een creatieve uitwerking ervan.
Denk hierbij aan het maken van prototypes en deze testen. Een voorbeeld hiervan is het, in stappen, schetsen van wireframes van een nieuwe website.
Bij de werven van medewerkers én de doelgroep (zoals leerlingen) is het van belang dat je doet wat je beloofd. Het aantrekkelijk én eerlijk vertellen wat je als organisatie echt te bieden hebt is de basis van wervingscommunicatie. Daarnaast wil je weten hoe je opvalt in het drukke medialandschap. Met een sessie halen we deze informatie op.
Een team versterkende activiteit doen, die ook nog eens nuttig is? Willen of moeten participeren en dit op een creatieve manier doen?
In dat geval is een workshop Design Thinking erg leuk. Gezamenlijk gaan we brainstormen over een op te lossen uitdaging. Die uitdagingen kunnen bijvoorbeeld werk- of maatschappelijk gerelateerd zijn. Aan de hand van enkele werkvormen komen we tot mogelijke oplossingen. We maken prototypes en gaan deze testen.
Het samen oplossingsgericht denken versterkt het team en motiveert creatief denken.
De principes voor een sessie zijn in de meeste gevallen hetzelfde: je wil informatie ophalen of toetsen en alle belanghebbenden hierbij op tijd betrekken. En dat het liefst in een gestructureerde, doelgerichte en prettige werkvorm.
Of het nou gaat om een interne of externe sessie. Of een vorm van burger- / doelgroepparticipatie.... Ik sta voor je klaar met een passende en op maat gemaakte sessie.
Neem contact op voor meer informatie en een gratis meedenkgesprek
Participatie en strategische sessies
Laten we
kennismaken!
Neem contact op