< Blog | Cases

Ontdek jouw eigen communicatiestijl

Maak een communicatieplan die bij jou past!

Werkt een standaard contentkalender niet bij jou? Zit je uren te ploeteren op het maken van een social media post?

Tijd voor een communicatieplan in jouw eigen stijl en passend bij jouw manier van werken. Ontdek welke stijl bij jou hoort en hoe je hiermee effectief en ontspannen kunt communiceren.

Als zzp’er of ondernemer ben jij het gezicht van je bedrijf. Mensen werken met jou omdat ze een klik voelen. Het is dus belangrijk dat jouw communicatie en promotie écht bij jou past.

Communicatiestijlen

Ontdek de vier communicatiestijlen en de uitdagingen die hierbij horen. In welke herken jij jezelf? Of in welke combinatie van stijlen?

De Resultaatgerichte Doener

Jij houdt van snel en to-the-point. Communicatie moet helder, concreet en actiegericht zijn. Geen poespas, gewoon duidelijkheid.

Jouw uitdagingen:

Lang schrijven of uitgebreide uitleg voelt als tijdsverspilling. Je wilt snel resultaat zien.

Jouw kansen:
Plan social media posts die direct waarde bieden, zoals tips, aanbiedingen of praktische inzichten.

De Inspirerende Verhalenverteller

Jij leeft voor creatieve communicatie. Je wilt je doelgroep raken, inspireren en entertainen met verhalen of visuals.

Jouw uitdagingen: Je hebt zoveel ideeën en inspiratie, maar er komt uiteindelijk niet zoveel van terecht. Het vinden van structuur en consistent blijven posten is lastig.

Jouw kansen:
Zet storytelling centraal in je posts, bijvoorbeeld door persoonlijke anekdotes te delen.

De Persoonlijke Verbinder

Jij vindt het belangrijk dat je communicatie oprecht en menselijk is. Je luistert naar je doelgroep en speelt in op hun behoeften.

Jouw uitdagingen: Je kunt teveel tijd besteden aan perfect afstemmen, waardoor je niet altijd vooruitkomt.

Jouw kansen:
Maak een contentreeks die inspeelt op vragen of feedback van je klanten.

De Analytische Denker

Jij houdt van structuur, feiten en cijfers. Je werkt graag aan gedetailleerde, goed onderbouwde communicatie.

Jouw uitdagingen: Te lang bezig zijn met perfectioneren, waardoor dingen niet afkomen of te laat worden gedeeld.

Jouw kansen:
Deel informatieve content, zoals infographics, whitepapers, of statistieken.

Welke communicatiestijl past bij jou? DISC profielen

Jouw bedrijf, jouw communicatieplan

Stap voor stap

In een strategische sessie werken we aan jouw communicatieplan. Passend bij jou communicatiestijl en jouw manier van werken. Voor het bepalen van jouw content bespreken we jouw ideale klant, de behoeften van de doelgroep en jouw unieke kenmerken.

In de praktijk

Deze informatie geeft de input voor het communicatieplan, waarbij we rekening houden met jouw uitdagingen en kansen. Als het plan klaar is kun je zelf aan de slag waarbij we regelmatig contact hebben om doelen te stellen en jij vragen kunt stellen.

Stap 1

Communicatiestijl
bepalen

Stap 2

Jouw ideale klant

Stap 3

Unieke kenmerken
en werkwijze

Stap 4

Uitdagingen en kansen

Stap 5

Communicatieplan
maken

Stap 6

In de praktijk

Mijn bedrijf groeide vrij snel en ik holde van opdracht naar opdracht zonder de tijd te nemen eens goed na te denken hoe ik mezelf nou precies wilde neerzetten en hoe ik verdere groei voor me zag.

Ik kwam tot de conclusie dat ik voor verdere professionalisering input van buiten nodig had. Iemand die mee wilde denken, de juiste kritische vragen zou stellen en sturing zou geven. En zo kwam ik bij Afina terecht.

Ze noemt zichzelf Creatief Meedenker en dat is precies dat ze heeft gedaan. Afina is betrokken, flexibel en kundig. De begeleiding van de strategische sessie ging heel soepel, ze stuurde maar nam niet over.

Een echte aanrader voor professionals die meer helderheid zoeken in hun strategie.
Boaz Lugten
InStrentgh, presentatietraining & -coaching

Veel gestelde vragen

Jouw communicatiestijl in jouw communicatieplan. Ik kan me voorstellen dat je daar nog wel wat vragen over hebt...

Hoe kom ik achter mijn communicatiestijl?

Aan de hand van enkele werkvormen ontdekken we jouw communicatiestijl én jouw manier van werken.

Ik weet mijn communicatiestijl, hoe nu verder?

Jouw communicatiestijl is één onderdeel van het communicatieplan. Die informatie vullen we aan met kennis over jouw ideale klant en de behoeften van jouw doelgroep. Ook bespreken we welk verschil jij maakt voor jouw klanten en de kenmerken van jouw werkwijze.

Ik ben een kleine ondernemer, waarom heb ik een communicatieplan nodig?

Een communicatieplan helpt je om snel en gestructureerd te werken aan de zichtbaarheid van je bedrijf en je boodschap op een consistente manier over te brengen. Het is nuttig voor elke ondernemer die zijn klanten effectiever wil bereiken, ongeacht de grootte van het bedrijf.

Waarom is een passend communicatieplan belangrijk?

Een standaard contentkalender downloaden en gebruiken lijkt makkelijk. Maar dan kan het nog steeds lastig zijn om te verzinnen wat je moet schrijven en maken.

Een passend communicatieplan:

  • Vergroot herkenbaarheid: Mensen onthouden je beter als je consequent bent in toon en uitstraling.
  • Creëert vertrouwen: Transparantie en echtheid stralen betrouwbaarheid uit
  • Trekt de juiste klanten aan: Als jouw stijl past bij wie je bent, trek je klanten die zich daarmee identificeren.
  • Zorgt voor stressvrij content maken: Door dicht bij jezelf te blijven, kost het ook minder tijd en energie om content te maken voor social media.
Ik heb altijd veel ideeën maar heb moeite om die uit te voeren.
Werkt een communicatieplan wel voor mij?

Jouw manier van communiceren is onderdeel van je persoonlijkheid en dus ook manier van werken. We maken samen een plan dat aansluit bij jouw werkstijl. Het zorgt voor houvast, stapsgewijs werken en het stroomlijnen van nieuwe ideeën - zonder dat het saai wordt.

Meer weten over jouw communicatiestijl en een communicatieplan op maat?

Laten we
kennismaken!

Neem contact op