Rijwsijks Lyceum | Van Vredenburch College
Scholen en onderwijsinstellingen willen kwalitatief hoogwaardig onderwijs bieden en dit op een juiste manier presenteren aan (toekomstige) leerlingen en hun ouders.
Het is daarbij belangrijk dat de website een goede en realistische indruk geeft over de school en de sfeer. Ook zoeken ouders de nodige informatie over het onderwijs en kenmerken voordat ze bepalen dat dit de juiste school is voor hun kinderen.
Ik ontwierp een website die voldoet aan de wensen en behoeften van de doelgroep; qua sfeerpresentatie, content behoefte én functionaliteiten. Daarvoor gingen we voorbij aannames en deden onderzoek onder medewerkers en leerlingen.
Hoe kunnen we ons onderwijs zo organiseren dat we onze leerlingen de beste kansen bieden om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan én in de samenleving?’ Het antwoord en de uitwerking daarvan is vastgelegd in het schoolplan van het Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch College.
Ik werkte aan de vertaling van strategische woorden naar een duidelijk en praktisch plan. De leidende principes maakte ik visueel door middel van iconen, vormen en kleuren.
Deze elementen zijn de basis voor de nieuwe huisstijl én website van het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College.
Tijdens een strategische websprint maakten we gebruikersprofielen we de behoeftes van de diverse doelgroepen vastlegden. Tijdens deze sessie kwamen diverse aannames naar voren.
Door interactieve onderzoeken en interviews onder leerlingen en potentiële nieuwe leerlingen hebben we deze aannames kunnen controleren en aanvullen.
Met de resultaten van de websprint en gebruikersonderzoeken gingen we aan de slag met het ontwerp van de informatiestructuur (welke informatie komt waar?), de wireframes (de indeling) én aansluitend de visuele vormgeving van de website.
De indeling én vormgeving van de website legden we, met gerichte feedbackvragen, voor aan de collega's van het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Ook deden we gebruikerstesten met leerlingen om te kijken of potentiële nieuwe leerlingen alle belangrijke informatie kunnen vinden én of de sfeer van de school op deze manier goed overgebracht wordt.
Een website is niet alleen een digitaal visitekaartje maar ook een krachtig hulpmiddel om informatie te delen.
Het is daarom belangrijk dat de site past bij de doelen van de organisatie én dat deze gebruiksvriendelijk is.
Lees de blog: In 6 stappen naar een doeltreffende en gebruiksvriendelijke website
Het resultaat van dit proces is een overzichtelijke website met veel ruimte voor sfeer en informatie over de school. De belangrijkste doelgroep, nieuwe leerlingen, worden direct aangesproken.
Enkele bijzondere kenmerken zijn het uitgebreide menu en veel foto's en video's van de school. Er is plaats voor veelgestelde vragen en quotes van leerlingen. Op de homepagina maakten we ruimte voor een blok met actuele content zoals informatie over Open Dagen of de examenperiode. Hierdoor is de website altijd relevant voor de desbetreffende doelgroep.
Met COVID-19 maatregelen en geen mogelijkheid voor live Open Dagen was er behoefte aan volledige inzet op online uitingen. Wij plaatsten op de website contactformulieren waarmee ouders direct hun vraag konden stellen aan teamleiders, links naar online proeflessen, plattegronden van de school én vlogs.
Daarnaast is het strategisch inzetten van social media belangrijker dan ooit. Voor de gezamenlijke social media kanalen maakten wij een volledig gevulde contentkalender, afgestemd op de Open Dagen en de doelgroep, en verzorgden de inplanning van de berichten.
Laten we
kennismaken!
Neem contact op