< Blog | Cases

Website voortgezet onderwijs

Webdesign op basis van gebruikersonderzoek en -testen

Rijwsijks Lyceum | Van Vredenburch College

Een passende website voor de werving van leerlingen

Scholen en onderwijsinstellingen willen kwalitatief hoogwaardig onderwijs bieden en dit op een juiste manier presenteren aan (toekomstige) leerlingen en hun ouders.

Het is daarbij belangrijk dat de website een goede en realistische indruk geeft over de school en de sfeer. Ook zoeken ouders de nodige informatie over het onderwijs en kenmerken voordat ze bepalen dat dit de juiste school is voor hun kinderen.

Een gebruiksvriendelijke website

Ik ontwierp een website die voldoet aan de wensen en behoeften van de doelgroep; qua sfeerpresentatie, content behoefte én functionaliteiten. Daarvoor gingen we voorbij aannames en deden onderzoek onder medewerkers en leerlingen.

Dit project voerde ik uit namens en met het team van b creative agency
Disciplines:
  • Brainstormsessie
  • Strategisch advies
  • Doelgroeponderzoek
  • Informatiestructuur
  • UX Webdesign
  • Gebruikerstesten
  • Begeleiding technische realisatie

    Voorafgaand aan de website: Visueel schoolplan

    Hoe kunnen we ons onderwijs zo organiseren dat we onze leerlingen de beste kansen bieden om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan én in de samenleving?’ Het antwoord en de uitwerking daarvan is vastgelegd in het schoolplan van het Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch College.

    Ik werkte aan de vertaling van strategische woorden naar een duidelijk en praktisch plan. De leidende principes maakte ik visueel door middel van iconen, vormen en kleuren.

    Deze elementen zijn de basis voor de nieuwe huisstijl én website van het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College.

    Doelgroepgerichte basis voor de nieuwe website

    Tijdens een strategische websprint maakten we gebruikersprofielen we de behoeftes van de diverse doelgroepen vastlegden. Tijdens deze sessie kwamen diverse aannames naar voren.

    Afina Weidema, Creatief Meedenker - doelgroep onderzoek

    Gebruikersonderzoek: controleren van aannames

    Door interactieve onderzoeken en interviews onder leerlingen en potentiële nieuwe leerlingen hebben we deze aannames kunnen controleren en aanvullen.

    Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch College - website ontwerp, onderwijs, op basis van gebruikersonderzoek

    Informatiestructuur, wireframe en ontwerp

    Met de resultaten van de websprint en gebruikersonderzoeken gingen we aan de slag met het ontwerp van de informatiestructuur (welke informatie komt waar?), de wireframes (de indeling) én aansluitend de visuele vormgeving van de website.

    Creatief Meedenker. Met open nieuwsgierigheid stap ik in jouw organisatie. Op de foto: leerling op het voortgezet doet een gebruikerstest van de nieuwe website - Creatief meedenker Afina begeleidt de test, leuke klik met de leerling

    Gebruikerstesten

    De indeling én vormgeving van de website legden we, met gerichte feedbackvragen, voor aan de collega's van het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Ook deden we gebruikerstesten met leerlingen om te kijken of potentiële nieuwe leerlingen alle belangrijke informatie kunnen vinden én of de sfeer van de school op deze manier goed overgebracht wordt.

    Een website is niet alleen een digitaal visitekaartje maar ook een krachtig hulpmiddel om informatie te delen.

    Het is daarom belangrijk dat de site past bij de doelen van de organisatie én dat deze gebruiksvriendelijk is.

    Lees de blog: In 6 stappen naar een doeltreffende en gebruiksvriendelijke website

    Het resultaat van dit proces is een overzichtelijke website met veel ruimte voor sfeer en informatie over de school. De belangrijkste doelgroep, nieuwe leerlingen, worden direct aangesproken.

    Enkele bijzondere kenmerken zijn het uitgebreide menu en veel foto's en video's van de school. Er is plaats voor veelgestelde vragen en quotes van leerlingen. Op de homepagina maakten we ruimte voor een blok met actuele content zoals informatie over Open Dagen of de examenperiode. Hierdoor is de website altijd relevant voor de desbetreffende doelgroep.

    Online Open Dagen

    Met COVID-19 maatregelen en geen mogelijkheid voor live Open Dagen was er behoefte aan volledige inzet op online uitingen. Wij plaatsten op de website contactformulieren waarmee ouders direct hun vraag konden stellen aan teamleiders, links naar online proeflessen, plattegronden van de school én vlogs.

    Afina Weidema,

    Social Media Strategie

    Daarnaast is het strategisch inzetten van social media belangrijker dan ooit. Voor de gezamenlijke social media kanalen maakten wij een volledig gevulde contentkalender, afgestemd op de Open Dagen en de doelgroep, en verzorgden de inplanning van de berichten.

    Het hele webproces, de begeleiding en regelmatige terugkoppeling ervaren we als zeer prettig en professioneel.

    De websprint als opstart én de onderzoeken onder leerlingen en medewerkers zien wij als een echte meerwaarde voor het bereiken van onze doelgroep middels de nieuwe website.
    Rijswijks Lyceum en
    Van Vredenburch College
    Review-afbeelding voor creatief meedenker: Rijswijks Lyceum Website ontwerp

    Hulp nodig bij web ontwerp, afgestemd op de organisatie en doelgroep? Behoefte aan een optimalisatie?

    Laten we
    kennismaken!

    Neem contact op