Als organisatie of ondernemer wil je dat de doelgroep de aangeboden informatie duidelijk begrijpt. Dat doe je door te onderzoeken waar de doelgroep naar op zoek is; welke informatie of actie nodig is.
Een juiste opbouw (volgorde, hoeveelheid en moment) van informatie delen is daarbij van groot belang. Daarnaast helpt ook een professionele, visuele vormgeving bij het begrijpen van complexe concepten.
Er zijn veel communicatiemiddelen waarbij het nodig is om complexe informatie te structureren. Bijvoorbeeld als:
Ik maak strategische informatie duidelijk voor in de dagelijkse praktijk en voor elke doelgroep. Van 'blabla' naar 'aha'!
Voorbeelden van toepassingen van het structureren én visualiseren van ingewikkelde informatie.
Voordat een website ontworpen kan worden, is het nodig om te inventariseren welke informatie op de website moet komen en in welke volgorde deze gepresenteerd moet worden. Kennis van de doelgroep en de informatiebehoeften is daarbij van belang.
Na doelgroeponderzoek/-analyse maak ik een overzichtelijke en intuïtieve informatie- en navigatiestructuur en pagina-indeling. Dat doe ik door het groeperen van gerelateerde inhoud en vervolgens de gewenste informatie, functionaliteiten en acties in de juiste volgorde te zetten. Waar mogelijk en nodig test ik deze structuur en het wireframe met de toekomstige gebruikers.
Ik help organisaties door het verscherpen van de strategische boodschap. De eerste stap hierbij is vaak een brainstormsessie met betrokkenen.
Om de ambities en doelen te laten werken in de dagelijkse praktijk is vervolgens een goede presentatie van belang. Een saai, enorm document met minimale opmaak is voor de meeste doelgroepen niet voldoende om langdurig betrokken te blijven.
Ik help bij het maken van passende visuele elementen en vormgeving waardoor complexe concepten, ambities en doelen worden samengevat en in één oogopslag begrijpelijk gemaakt.
Visuele elementen maken het gemakkelijker om informatie te begrijpen en te onthouden. Dit zijn bijvoorbeeld iconen, een stappenplan, mindmap, diagrammen, modellen en grafieken. Ze kunnen worden gebruikt ter presentatie of gesprekstool, om complexe informatie en processen te vereenvoudigen.
Enkele toepassingen:
Bij trainingen, gesprekken en workshops helpen visuele, creatieve hulpmiddelen om de aandacht van deelnemers vast te houden en actieve betrokkenheid te stimuleren.
Enkele toepassingen:
Heb je complexe informatie te delen? Merk je dat de doelgroep de informatie niet goed snapt of de gewenste actie niet doet? Dan nodig ik je uit om de mogelijkheden te bespreken. Neem contact op voor een meedenkgesprek
Ik zorg er voor dat de uitkomst voldoet aan de volgende punten:
Laten we
kennismaken!
Neem contact op